måndag 10 mars 2008

”Journalisten” – ett ämnesövergripande e-smartprojekt

I förra veckan introducerade jag vår (min och Mickes) wikispace för eleverna och de fick ansöka om medlemskap. De fick också förbereda intervjufrågor som vissa valde att lägga upp direkt på sin intervjupartners sida. Det visade sig att man måste hålla stenkoll på vad eleverna skriver, vissa fick till en del olämpliga frågor som jag snabbt var tvungen att ta bort. SUCK!

Idag har min klass genomfört sina intervjuer med eleverna från Mickes klass. De flesta intervjuer gick bra, men man kan inte nog påpeka vikten av att använda öppna frågor och följdfrågor. Jag tror att flera elever kommer att behöva komplettera sin intervjuv med fler frågor.

Ett problem som jag ser det är ju att vem som helst kan läsa innehållet. Det gäller ju att verkligen kontrollera de uppgifter som läggs ut. Väljer vi att ändra access-nivå, försvinner ju möjligheten för bl a föräldrarna att följa med i arbetet. Detta är nått som jag och Micke har diskuterat vid flera tillfällen...fortsättning följer

3 kommentarer:

Mikael sa...

Alla elever har ju inte förstått att alla texter är pulika och därmed kan läsas av hela världen.

Jag är dock attraherad av den här öppenheten för då får andra möjligheten att ta del av vår verksamhet/undervisning/pedagogiska tankar.

Kerstin Lindfors sa...

Ja jag var själv inne och läste lite på elevsidorna/vilka fråor svar de ställt.
Olämpliga frågor kanske de hade ställt även i pappersform- skillnaden nu är att ni får syn på dem ...
Intressant att läraren Micke intervjuade soig själv ;-)
MVh Kerstin

Kerstin Lindfors sa...

Hej!
Tack för igår! Det var intressant och roligt på många vis att vara med er :-)
Beskriv i din blogg vad nu /du står inför nu när ni hållt på ett tag! Tycker ni är bra som försöker finna användning av wikisverktyget på ett smart vis :-)
Mvh Kerstin